Instruktioner till hemsidan
På denna sidan hittar du instruktioner på hur du hanterar hemsidan i Wordpress, via dator och/eller via mobilappen.
Hantering av hemsidan
Hemsidan använder sig av plattformen ”WordPress” för hantering av sidor och inlägg. Den är inte kopplad till SportAdmin och du har därför ett eget inlogg till hemsidan – saknar du inlogg kontakta Marknadsutskottet för info. På denna sidan hittar du instruktioner steg för steg hur du hanterar hemsidan enkelt.
Steg för steg
Skriva reportage till hemsidan
Hitta I WordPress
Efter du loggat in på hemsidan, hittar du i menyn till vänster de olika innehållstyperna du kan hantera. Du hittar länk till inlogg i menyn längst ner i hemsidans sidfot eller gå direkt till https://ahusfik.se/wp-admin/
Skriva reportage
Gå till inlägg och klicka på ”Lägg till nytt inlägg”.
Därefter fyll i ”Lägg till rubrik” och börja skriva precis som vanligt.
Lägga till bilder och galleri
Klicka på ett plus och välja antingen ”Bild” (enstaka bild) eller ”Galleri” (flera bilder). Du kan även ta ny rad och skriva ett snedsträck ”/” för att få upp block-bilioteket (särkilt rekommenderat på mobil).
På mobil med / kommando i texten.
Efter du klickat på pluset ser du en lista med block du kan lägga till – välj bild eller galleri. Klicka på det block du vill lägga till. Samma princip gäller för om du vill lägga till andra block som rubrik eller paragraf.
Därefter klickar du på ”Ladda upp” – eller om bilderna redan finns uppladdade ”Mediebibiliotek”.
Därefter ladda upp eller markera de bilder du vill ha med (eller välja bilderna i mediebiblioteket) och klicka sen på ”Skapa nytt galleri”. OBS: Läggs inte galleriet högst upp i inlägget utan börja med brödtext.
För att redigera eller lägga till nya bilder i ett galleri. Klicka på galleri-blocket, välj överordnat block (just nu har du en enskild bild vald) och sen ”Lägg till”.
För mobil med galleri ser det ur såhär istället då verktygsfältet placeras i toppen. Ibland behöver man skrolla åt sidan för att se fler val i vekrygsfältet.
Publicering
Innan publicering – välj en ”Utvald bild” och även relevanta kategorier för inlägget. Du hittar det i verktygspanelen till höger.
På mobil hittar du dessa inställningarna här istället:
När allt är klart – klicka på knappen ”Publicera” i övre högra hörnet.
Hantera grupper, event och andra posttyper
Välj posttypen du vill arbeta med (i detta fall grupper), och klicka sedan på redigera den grupp/event/info-sida du vill arbeta med.
Inne i gruppen/event/info-sidan, så redigerar du de områden du vill och klickar sedan på ”Uppdatera” (i verktygsfältet till höger). OBS – ändra ALDRIG permalänk på befintliga sidor då andra sidor länkar till gruppen/eventet/sidan via den länken.
För att lägga till filer t.ex. PDF dokument med tidsprogram eller PM, klickar du på ”Lägg till media” (om sektionen har det valet – olika sektioner har olika funktioner). Därefter skapas en länk till din fil, du kan redigera namnet som visas på länken.